Tehetséges elődeink_tizennegyedik rész
2020. szeptember 07. írta: Tehetséges magyarok

Tehetséges elődeink_tizennegyedik rész

Bartók Béla

1881-ben, Bartók Béla Viktor János néven látta meg a napvilágot a világhírű magyar komponista és zongoraművész, Nagyszentmiklóson. 3 éves volt, amikor szülei már látták és hallották, hogy tehetséges, abszolút hallása van. Kezdetben otthon tanították. 9-10 évesen már önálló zeneműveket komponált zongorára. Zeneszerető családban nevelkedett: apja a városi iskola igazgatója, zongorán, csellón játszott, zenekart vezetett, sőt komponálással is foglalkozott; anyja tanítónő volt, és kiválóan zongorázott. 1899-ben a Pesti Zeneakadémiára iratkozott be. Stílusának kialakulásában meghatározó szerepe volt a német klasszicizmusnak és a romantikának. 

bb.jpg

 A 20. század egyik legmeghatározóbb zeneszerzője számára a kelet-európai, különösen a magyar népzene jelentette az ihletforrást. Kodály Zoltánnal például éveken át járta fonográffal a falvakat, hogy megismerje a tájegységek zenei hagyományait, inspirációt gyűjtsön. Művészete és tudományos teljesítménye nemcsak a magyar és az európai zenetörténet, hanem az egyetemes kultúra szempontjából is korszakalkotó jelentőségű.

Bartók kezdetben a klasszicista és a romantikus zene jellegzetességeit sajátította el, ami nem véletlen, hiszen környezetében a zene ezen irányaival találkozhatott. Később, az 1896-os milleniumi ünnepségek és a fellángoló magyar nacionalizmus hatására zenéjét hazafiasságának kifejezésére használta. Ebben az időben ismerkedett meg Richard Strauss merészen új zenéjével, ami nagy hatással volt pályafutásának korai szakaszára.

Folklór kutatásai következményeként a népzenei nyelv teljesen beleépült zenéjébe, és nem csak azokba a műveibe, amelyekben kifejezetten a népzene van előtérben. Az 1920-as években újabb hatások érték művészetét, időben egymástól több századra lévő, stilisztikailag is homlokegyenest ellentmondó stílusok. Bartók úgy jellemezte ezt az időszakot, hogy fejlődése következetesen egy irányban haladt, és 1926-tól kezdve művei kontrapunktikusabbak, ugyanakkor pedig egyszerűbbek lettek.

Gondolkodásmódja egyre inkább a humanista törekvésekkel lett rokon. Erre szép példa a Cantata Profana „csak tiszta forrásból” merítése. Másik lehetőségét a falusi nép és a természet közelségétől remélte, azonban a politikai problémák egyre sűrűsödtek, kitört a második világháború. Ennek ellenére Bartók egyáltalán nem szakadt el humanista eszméitől, sőt még jobban felerősödött benne. Kései műveiben, a II. Hegedűversenyben, a Zenekari Concertoban és a III. Zongoraversenyben érezhető, hogy az alkotó előtt már megvilágosodott az ember jövőjének reményteljes távlata.

1940-ben a háború borzalmai elől az USA-ba utazott, ám előtte, október 8-án még tartott egy koncertet nem is sejtve, hogy ez lesz az utolsó magyarországi fellépése.

koncertprogram_70.jpg

 

'Ha valaki itt marad, holott elmehetne, ezzel hallgatólag beleegyezik mindabba, amit itt történik'

 

Szándéka ellenére már nem térhetett haza, így 1945. szeptember 26-án New Yorkban halt meg leukémia betegségben. Posztumusz Kossuth-díjat kapott 1948. március 14-én, 1955-ben pedig megkapta a Nemzetközi Békedíjat. Életrajzát fia, ifj. Bartók Béla mérnök, geodéta és unitárius egyházi főgondnok írta meg. Az 1983 és 1999 között forgalomban levő ezer forintos bakjegyen Bartók Béla arcképe szerepelt. 

huf_1000_1983_obverse.jpg

 

Források: wikipedia, mindennapi klasszikusok

A bejegyzés trackback címe:

https://tehetsegesmagyarok.blog.hu/api/trackback/id/tr3816193106

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása