Tehetséges elődeink_második rész
2020. június 18. írta: Tehetséges magyarok

Tehetséges elődeink_második rész

Szent-Györgyi Albert

„Egyél minél több paprikát, sok benne a C-vitamin!”

Ugye milyen sokszor halljuk ezt a mondatot? Nem is gondolunk bele, hogy ezt a tudást a magyar kutatónak, Szent-Györgyi Albertnek köszönhetjük.

szgya.jpg

Egy kedves történet szerint Albert nem kedvelte a szendvicsében a paprikát, ezért kiszedte belőle és inkább elkezdte vizsgálni a szerkezetét. A tudományos háttere a C vitamin felfedezésének viszont az, hogy kutatásokat végzett annak érdekében, hogy aszkorbinsavat tudjon kinyerni gyógyítási céllal. 10 liternyi paprikaléből 6.5 gramm savat tudott kinyerni. Ezzel elindult a szervezetünk számára egyik legalapvetőbb és legfontosabb vitamin előállítása.

“Én, mint polgár sose tettem többet, mint amit kötelességemnek ítéltem. És mint kutató, sose tettem mást, minthogy a saját kíváncsiságomat elégítettem ki. Ami ezt a diplomát kettősen értékessé teszi nekem, hogy a saját egyetememen és a saját hazámban kaptam ezt a kitüntetést.”

Szent-Györgyi Albert

  

szentgyorgyi_albert_es_a_c_vitamin_keplete_1937_okt_31_pesti_naplo.jpg

      (Szent-Györgyi Albert előadás közben, mögötte a citrátkör egy részlete látható.)

A tehetséges magyar tudós 1937-ben Nobel-díjat kapott a világszerte ismertté vált kutatási eredményéért. Máig ő az egyetlen olyan magyar tudós, aki Magyarországon végzett munkájáért kapta a tudományos világ legrangosabb elismerését, mindössze 44 évesen.

Szent-Györgyi Albert számos további díjat és kitüntetést érdemelt ki:

Fiziológiai és orvostudományi Nobel-díj, Lipót-rend parancsnoki keresztje, Magyar Érdemrend középkeresztje, A Magyar Szabadság Érdemrend ezüst fokozata, Kossuth-díj, Albert Lasker-díj, Magyar Népköztársaság rubinokkal ékesített Zászlórendje.

Külföldi elismerései közt szerepel a Lengyel Tudományos Akadémia kültagsága, A Sorbonne, a Padovai, a Lausanne-i és az Oxfordi Egyetem díszdoktori kinevezése, a jugoszláv Szent-Száva-rend II. fokozata, az Edinburgh-i Egyetem Cameron díja és a Modern Medicine Award is.

sz_gy_a.jpg

 

+1 érdekesség: Felfedezett egy olyan hatóanyagot is, amely segíti a C-vitamin felszívódását. P-vitaminnak nevezte el. Kiderült, hogy nem vitaminról volt szó, mert nem nélkülözhetetlen a szervezet számára. Valójában ez az anyag egy bioflavonoid, és rutinnak nevezték el.

Források: Wikipédia, szent-gyorgyi-albert.hu 

A bejegyzés trackback címe:

https://tehetsegesmagyarok.blog.hu/api/trackback/id/tr715863488

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása