Tehetséges elődeink_tizenhetedik rész
2020. szeptember 27. írta: Tehetséges magyarok

Tehetséges elődeink_tizenhetedik rész

Munkácsy Mihály

Munkács, 1844. február 20.: Ezen a napon látta meg a napvilágot Lieb Mihály Leó, akit a világ Munkácsy Mihály néven ismerhetett meg monumentális festményein keresztül.

167949_hans_temple_munkacsy_mihaly_krisztus_pilatus_elott_cimu_festmenyen_dolgozik_masolat.jpg

A hamar árvává vált fiú Békéscsabán nevelkedett, mélyről küzdötte fel magát, az asztalos legényből híres festő lett, aki hatalmas méretű vásznaival az egész világot meghódította. Tanulmányozta és nagy műgonddal lefestette a sorsokba beletalált embereket. Európai, keresztény és magyar polgár volt egy személyben, valamint zseniális tehetségű festő. Hatalmas szorgalma, megfeszített szellemi és fizikai munkája szükségeltetett a sikeréhez. Szamossy Elek festőművésszel megismerkedve a képzőművészet iránti érdeklődése egyre inkább hivatástudattá érett. Az 1860-as évek hajnalán vándorfestőként járta a Kárpát-medencét, portrékat festett, restaurálásra szoruló festményeket javított. Országjárását megszakítva Pesten élt 1863 és 1864 között, a korszak kiemelkedő tájképfestőjével, Ligeti Antallal alakult ki szoros, személyes és szakmai barátsága. Az idősebb pályatárs önzetlenül támogatta művésszé válását.

Szakmai továbbképzését folytatva előbb Bécsben, majd Münchenben tanult. Az 1867-ben megkötött Kiegyezés nyomán megalakult új, önálló magyar kormány ösztöndíjat biztosított számára. Munkácsy Mihály támogatás segítségével Franciaországba látogatott, itt megtekintette a Kiegyezés évében a francia fővárosban rendezett világkiállítást.

Nevét 1868-tól szülővárosára utalva hivatalosan is Munkácsyként használta. Mesterségbeli ismeretei elmélyítése céljából Düsseldorfba ment, ahol Ludwig Knaus tanítványa lett. Az idősebb művésztárs Munkácsy egész életművére meghatározó hatást gyakorolt.

asito_inas.jpg

Megfestette az önállósulás első fontos emlékét, az Ásító inast 1869-ben. E kép gazdag lélekrajzával, világítási kontrasztjaival már jelezte fejlődése irányát. Szintén '69-ben festette első világhírt hozó művét, a párizsi Salon aranyérmével kitüntetett Siralomházat, amelyben a magyar szabadságharc utáni betyárvilágból választotta témáját (Magyar Nemzeti Galéria tulajdona). A képet még félig kész állapotban eladta. (A Siralomház harmadik és legérettebb ún. kétalakos változata is a Magyar Nemzeti Galériában van.) E korszak ismert kritikai realista szemléletű, népi tárgyú művei a Részeges férfi hazatérése, a Tépéscsinálók (1871), majd végleg Párizsba költözése után: Éjjeli csavargók, Köpülő asszony (1873); Zálogházban (1874) Műterem (1876)

Párizsi tartózkodása és de Marches báró özvegyével kötött házassága tárgyválasztását más irányba terelte, elfordult a kritikai realizmustól. A korszak első nagyméretű műve a Milton (1878), amely elnyerte a párizsi világkiállítás nagy aranyérmét, Európában és Amerikában világsikert hozott. Ezt követte a Krisztus Pilátus előtt (1881) s a Golgotha (1883). E hatalmas vásznak Sedelmeyer képkereskedő rendelésére készültek, aki 10 évre lekötötte műveit. A nagy kompozíciók mellett Sedelmeyer szorgalmazta a szalon-intérieurök ábrázolását. Ezen műveinek is nagy festői értékei vannak a kényszerű téma ellenére. Ez idő tájt festette remek virágcsendéleteit és tájképeit.

honfoglalas.jpg

Élete vége felé festőisége elerőtlenedett, amellett a halálos kór is nyomot hagyott egyes művein. A millenniumi előkészületek jegyében készült Honfoglalás-freskója (1893) már akadémikus vonásokat mutat. Csak a Sztrájkban (1895) talált újra vissza plebejus korszakának realizmusához, jóllehet festőileg már nem tudott megbirkózni a feladattal.

Munkácsyt halála (1900. május 1.) után Endenichben, a szanatóriumban ravatalozták fel, ahol fölötte a Krisztus Pilátus előtt című festményének reprodukcióját helyezték el. Közben Magyarország halottjának nyilvánították, és Budapesten állami temetést rendeztek a tiszteletére. Halála hírére gyászba borult szinte az egész ország, az országgyűlés, a főváros, amelynek díszpolgára volt, külön megemlékezett róla. Bonnból május 5-én indult a gyászvonat, amely május 6-án érkezett meg Budapestre. Hazaszállítása után a Műcsarnokban ravatalozták fel. Az épület köré kordont feszítettek, mivel százezrek rótták le kegyeletüket, és csak belépőjeggyel lehetett megtekinteni a ravatalát. Temetése május 9-én a Kerepesi úti temetőben volt, ahol végső útjára hatalmas tömeg kísérte el. A búcsúbeszédet festőtársa, Telepy Károly mondta: 

"A -via crucis- véget ért. A mester hosszas és kínos szenvedései után most már megnyugodhatik. Porai a hazai földdel vegyülnek össze, azzal a földdel, melyből alkotásaihoz színt, erőt és lelkesedést merített. Emlékének nemzet adózik soha el nem múló kegyelettel” 

 

Források: wikipedia, irodalmiradio, pestbuda.hu

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://tehetsegesmagyarok.blog.hu/api/trackback/id/tr6416217400

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása