Tehetséges elődeink_42.rész
2021. április 26. írta: Tehetséges magyarok

Tehetséges elődeink_42.rész

Bernhard Antal

Mátyás király fekete seregében vízi haderő is helyet kapott. Mátyás vízi hada az 1476-os kimutatás szerint 364 úszóegységből állt, közöttük 16 nagyméretű, 44 evezős hadigálya, 34 naszád. A hajóhad személyi állománya 7300 fő körül volt. Majd' 400 év múlva, Bernhard Antal saját tervei szerint építette meg a CAROLINA nevű első magyar dunai gőzhajót. Ezzel elévülhetetlen érdemeket szerzett a magyar gőzhajózás megalapítása terén.

1200px-budapest_transport_museum_plaque_to_antal_berkhard_who_built_the_1st_hungarian_steamship_in_1817.jpg

 

Fontos megjegyezni, hogy nem Bernhard Antal fedezte fel gőzhajót, ám a ő volt az, akit nagyban ösztönzött egy magyar gőzhajó megépítésére az a tény, hogy a folyami hajózás egyik nagy problémája a vízfolyással szembeni haladás volt. Ehhez emberi, vagy lóvontatást, tehát rendkívül nagy erőfeszítést igényelt, de így is csak nagyon lassú haladást tudtak biztosítani. Ez volt a lényeges feladat, megoldani a vízfolyással szembeni hajózást.

 

carolina_vontatas_emberek.jpg

Hajóvontatás emberi erővel

Fulton gőzgépét valószínűleg nem ismerte, ezért attól teljesen eltérő de nagyon is jelentős találmánnyal rukkolt elő. Bernhard Antal eredetileg pécsi lakatosmester, majd technikus és feltaláló. A gőzhajó megépítéséhez több korábbi saját találmányát használta fel. Az egyik találmánya a malmokhoz tervezett mozgó, önbeálló lapát és ezt ötvözte a gőzgéppel és a hajótesttel. A korabeli leírások szerint olyan megoldásokat használt, melyek forradalmi újítások voltak.
Bernhard 1816-ban a Dráva menti Sellyén kezdte építeni gőzhajóját, mind a gépészetet, mind a hajótestet saját tervei szerint. 

A Carolina a Dráván lehajózott Eszékre és onnan a Dunán fel Budapestre, majd Bécsbe. 1817 július 21-én elvégezték a hajó műszaki szemléjét, és elismerték, hogy képes vízfolyással szemben is haladni. A hajó I. Ferenc császár feleségéről kapta a Carolina nevet. 
A hajó teste jó minőségű szlavóniai tölgyfából épült, hossza 13,37 m, szélessége 3,16 m, merülése 1,02 m volt. Korabeli szakértői vélemény szerint a hajó méretei tökéletesen megfeleltek arra, hogy a zátonyos, tönkökkel teli Dunán veszélytelenül közlekedhessen.

carolina_bernhardt_hajoja1.jpg

A Carolina terve

A Tudományos Gyűjtemény (egy korabeli újság) a tervezőt így dicsérte: 
"Bernhardt Antal Pétsi Polgár azomban, a nélkül, hogy vagy a gőzhajó mekaniszmuszát valaha látta, vagy valamelly Angolynak útmutatására szorúlt volna, Bétsnél a mi Dunánkon kiállította az Ausztriai Monarkiában készűltt legelső gőzhajót, ama fő-városnak bámulására, sokaknak irigységére, a magyaroknak ditsőségére".

Bernhard Antal munkásságáról nagyon kevés információnk van, pedig neki köszönhetjük az első dunai gőzhajót, melynek első hivatalos útja, 1817.március 21. volt és ettől a naptól számítható a dunai gőzhajózás. 1820 július 16-tól pedig rendszeres átkelő gőzhajó forgalom indult el a Dunán, melyet szintén a Carloninának köszönhetünk.

 

Források: wikipedia, regipecs.blog.hu

A bejegyzés trackback címe:

https://tehetsegesmagyarok.blog.hu/api/trackback/id/tr816513824

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása