Mátyás király fekete seregében vízi haderő is helyet kapott. Mátyás vízi hada az 1476-os kimutatás szerint 364 úszóegységből állt, közöttük 16 nagyméretű, 44 evezős hadigálya, 34 naszád. A hajóhad személyi állománya 7300 fő körül volt. Majd' 400 év múlva, Bernhard Antal saját tervei szerint építette meg a CAROLINA nevű első magyar dunai gőzhajót. Ezzel elévülhetetlen érdemeket szerzett a magyar gőzhajózás megalapítása terén.
Fontos megjegyezni, hogy nem Bernhard Antal fedezte fel gőzhajót, ám a ő volt az, akit nagyban ösztönzött egy magyar gőzhajó megépítésére az a tény, hogy a folyami hajózás egyik nagy problémája a vízfolyással szembeni haladás volt. Ehhez emberi, vagy lóvontatást, tehát rendkívül nagy erőfeszítést igényelt, de így is csak nagyon lassú haladást tudtak biztosítani. Ez volt a lényeges feladat, megoldani a vízfolyással szembeni hajózást.
Hajóvontatás emberi erővel
Fulton gőzgépét valószínűleg nem ismerte, ezért attól teljesen eltérő de nagyon is jelentős találmánnyal rukkolt elő. Bernhard Antal eredetileg pécsi lakatosmester, majd technikus és feltaláló. A gőzhajó megépítéséhez több korábbi saját találmányát használta fel. Az egyik találmánya a malmokhoz tervezett mozgó, önbeálló lapát és ezt ötvözte a gőzgéppel és a hajótesttel. A korabeli leírások szerint olyan megoldásokat használt, melyek forradalmi újítások voltak.
Bernhard 1816-ban a Dráva menti Sellyén kezdte építeni gőzhajóját, mind a gépészetet, mind a hajótestet saját tervei szerint.
A Carolina a Dráván lehajózott Eszékre és onnan a Dunán fel Budapestre, majd Bécsbe. 1817 július 21-én elvégezték a hajó műszaki szemléjét, és elismerték, hogy képes vízfolyással szemben is haladni. A hajó I. Ferenc császár feleségéről kapta a Carolina nevet.
A hajó teste jó minőségű szlavóniai tölgyfából épült, hossza 13,37 m, szélessége 3,16 m, merülése 1,02 m volt. Korabeli szakértői vélemény szerint a hajó méretei tökéletesen megfeleltek arra, hogy a zátonyos, tönkökkel teli Dunán veszélytelenül közlekedhessen.
A Carolina terve
A Tudományos Gyűjtemény (egy korabeli újság) a tervezőt így dicsérte:
"Bernhardt Antal Pétsi Polgár azomban, a nélkül, hogy vagy a gőzhajó mekaniszmuszát valaha látta, vagy valamelly Angolynak útmutatására szorúlt volna, Bétsnél a mi Dunánkon kiállította az Ausztriai Monarkiában készűltt legelső gőzhajót, ama fő-városnak bámulására, sokaknak irigységére, a magyaroknak ditsőségére".
Bernhard Antal munkásságáról nagyon kevés információnk van, pedig neki köszönhetjük az első dunai gőzhajót, melynek első hivatalos útja, 1817.március 21. volt és ettől a naptól számítható a dunai gőzhajózás. 1820 július 16-tól pedig rendszeres átkelő gőzhajó forgalom indult el a Dunán, melyet szintén a Carloninának köszönhetünk.
Források: wikipedia, regipecs.blog.hu